Mám Instamozek. Co tedˇ?

Tuto knihu nedočtete. Tedy alespoň pokud patříte mezi ty, pro které byla napsaná. Máte totiž problémy se soustředěním, špatně se Vám čtou dlouhé texty a knihy v poslední době už ani neotvíráte. Když v noci nemůžete spát – a to se Vám stává čím dál častěji - spíš „sjíždíte“ do nekonečna mobil a hledáte nějaké zajímavé novinky. Celkově cítíte vyčerpání, osamocení, často i vztahové problémy a uvažujete o tom, jestli náhodou nevyhledat lékaře, protože možná máte nějakou poruchu pozornosti.

Digitální svět před nás staví výzvy, na které náš prehistoricky fungující mozek není stavěn. Pokud začnete knihu číst od konce a osvojíte si některé praktické tipy a triky z poslední kapitoly, je šance, že se pročtete i k tomu, proč nás ovládá dopamin a jak toho důmyslné algoritmy sociálních sítí zneužívají. Ovšem není to vůbec záruka, že si vše zapamatujete.

V kapitole Pozornost-nedostatkové zboží se dozvíte, že je to kvůli tzv. Google efektu: náš mozek si totiž do paměti neukládá zážitky, vjemy ani fakta, která máme vyfocená nebo uložená na jiném externím nosiči. Útěchou může být, že alespoň víme, kde informace znovu hledat.



JESTLI JSTE PŘESKOČILI AŽ SEM, objednejte se na sezení - máme si o čem povídat ;-(.

Pokud jste rodič, nepřeskočte kapitolu Co dělá obrazovka s našimi dětmi. Možná po jejím přečtení přehodnotíte užitečnost tabletu pro kojence či nastavíte pevnější pravidla používání mobilu i svým náctiletým. Koneckonců děti Billa Gatese i Steva Jobse měly přístup k technologiím zásadně omezený.

Číst si Bibli před spaním byl dobrý zvyk předchozích generací. Číst si před spaním Instamozek by se mělo stát rutinou naší doby.

Autor Anders Hansen zpracoval a shromáždil výsledky výzkumných studií a čtivě a srozumitelně je čtenářům předává. Přes veškerá rizika a úskalí technologického pokroku však dochází k úlevným závěrům, že pohyb a dobrý spánek jsou zásadními faktory, které ovlivňují naši spokojenost.


Tuto a více zajímavých knih najdete v Nakladatelství Portál!