top of page
  • Obrázek autoraDominika Čechová, M.A.

Filmová terapie pro odvážné

Někteří klienti za mnou do terapie přicházejí v zamotaném životním období. Jsou tak nějak... mimo sebe. Mají za sebou komplikovanou minulost, nebo právě prožívají trudné období a těžko se jim žije vlastní život. Někdy mi to připadá jako zamotaný film.


O filmu můžeme prohlásit spoustu věcí: může se nám líbit, ale taky to může být úplný brak. Může pobavit, dojmout, ale i pěkně znechutit. To vše ale za podmínek, že ho máme šanci vidět.


Když o této paralele s klienty mluvíme, navrhuji, jestli by dávalo smysl jejich film - tedy jejich vlastní zamotanou historii - rozmotat a natočit ho zpátky do kazety? Je to totiž docela výkon.


Musíme postupovat velmi obezřetně a opatrně. Na filmové pásce je natočeno vše a film sám o sobě je originální, jedinečný.


Cílem naší práce rozhodně není ho rozstříhat a sestavit do nového formátu, ani vystříhat scény, které kazí umělecký dojem. Potřebujeme si každé filmové okénko prohlédnout a pokusit se ho snad i pochopit.


Pokud jsme pracovití a trpěliví, dostaví se výsledek:


1. Máme možnost si film znovu prohlédnout. To neznamená, že se na něj budeme dívat už po zbytek života. Naopak, získáváme nad ním kontrolu. Držíme pomyslný ovladač a můžeme přetáčet scény, které už bychom radši neviděli a vracet se ke scénám, které nás hřejí. Můžeme se také rozhodnout dát celý film do archivu a už se k němu nevracet.


2. Pokud si dobře natočený film prohlédneme, nemusíme už některé scény znovu opakovat. Máme možnost si napsat scény jiné, svěží, neotřepané...ale také neozkoušené.


3. Samostatná okénka bez kontextu jsou někdy děsivější než celý příběh dohromady. Pokud poskládáme film do celosti, možná budeme překvapeni, že se na něm dá nalézt i něco pozitivního.


4. Film získává svou celistvost. Některé scény jsou možná stále nepochopitelné a je třeba se seznámit s předchozími sériemi rodinné ságy. Pokud se však originály nezachovaly, či jsou podobně zamotané, nezbývá než si příběh domýšlet.


5. Film je živým dílem. Nevíme jak skončí, nevíme jaké scény budou následovat, kteří herci se objeví a které necháme odejít. Můžeme k němu sice psát scénář, ale neovlivníme to, jestli nám nějaký herec dá z filmu výpověď. Je tedy potřeba být připraveni neustále scénář přepisovat.


Kvalitní film má od všeho trochu. Je v něm silný příběh, překvapivé momenty, zapeklité zápletky i více či méně čekaný závěr.


Žitím svého života máme jedinečnou šanci zkusit si všechna povolání - od dětských herců, kteří jsou manipulováni k potřebnému výkonu se postupně dostáváme jak k profesi kameramana, tak ke scénáristovi a někteří snad i k režisérovi.


Pokud zvládneme i produkci, máme o trhák postaráno :-)


P.S. Pokud potřebujete k jednotlivým profesím něco konzultovat, neváhejte se obrátit na odborného poradce :-)


bottom of page